Advokatfirman Glimstedt växlar upp till molnbaserad telefoni

Tomas Lundh, ekonomi- och administrativchef, Advokatfirman Glimstedt 

Tomas Lundh, ekonomi- och administrativchef, Advokatfirman Glimstedt 

De gamla standardväxlarna är snart ett minne blott i takt med att allt fler företag väljer att gå över till den nya generationen molnbaserade telefonitjänster. För Advotkatfirman Glimstedts i Växjö var valet ganska enkelt. På kontoret arbetar för närvarande tretton advokater och jurister och belastningen på telefonin är stundtals ganska intensiv.

 

Tomas Lundh, ekonomichef på Glimstedts i Växjö, har ett övergripande ansvar för att se till att tekniken på firman är up-to date. Ett skäl till att man började snegla på en ny telefonlösning var just integrationen med den mobila telefonin.

 

”Vi hade en traditionell fast IP-växel där de fasta telefonerna och mobilerna låg separerade. Idag när i princip varenda människa har mobil, innebär det att man ofta störs av inkommande mobilsamtal när man sitter i samtal på den fasta linan”.

 

När firmans IT-leverantör Office ställde frågan om vi var intresserade att uppgradera till en smart integrerad lösning blev vi självklart intresserade.

 

Valet föll på Office telefoni i samarbete med Weblink 2.0. En integrerad fast-och mobil lösning som något förenklat innebär att telefonin flyttar in i datorerna.

 

Förenklad vardag

Förutom att ni nu slipper att ha mobilerna på separat linje, vilka andra fördelar märker ni med den nya moln-växeln?

”Alla på firman får en bättre överblick och ett smidigare informationsutbyte. En klar förbättring nu jämfört mot tidigare är att man har telefonin i datorn, så man behöver inte titta på vilka lysdioder som lyser på telefonerna för att se vem som sitter upptagen i samtal. Lösningen passar bra på en arbetsplats med vår storlek.”

Han fortsätter:
”Implementering av ny teknik är ju alltid en omställning. Men vi tycker att Weblink-systemet är användarvänligt. Bara en så enkel sak att du kan klicka på en nummerlänk på dataskärmen och ringa upp direkt, sparar mycket tid. Vardagen blir överhuvudtaget enklare och jag märker att mina medarbetare tycker likadant.”

 

På Glimstedts är den molnbaserade lösningen blott ett par veckor gammal, men Tomas märker redan nu att det finns massor av möjligheter att skräddarsy tjänsten efter var och ens personliga behov.

 

”Själv har jag till exempel kopplat hitta.se till inkommande samtal, vilket gör att jag snabbt kan se vem som ringer. Det där är en smaksak, men för mig är det just en sådan detalj som gör skillnad.”

 

Tekniskt stabilt och säkert

Joakim Pulkkinen, säljare på Office poängterar att den nya molntjänsten är idealisk för de kunder som utvecklar sin verksamhet och har ett behov av integrerad, modern telefoni med hög säkerhet.

 

”Det här är en lösning som är skalbar enkel att växa med. Det ger en minskad arbetsbelastning rent administrativt, inte minst genom möjligheten att integrera Office Outlook och möteskalendrar i systemet. Dessutom är den tekniskt säkrare i och med att det finns en inbyggd redundans mellan både internet och mobilnätet, vilket minskar risken att något brakar ihop,” säger han.