Office tipsar! - Så kommer du enkelt igång att jobba i Teams

office_tipsar.png

Fler och fler börjar använda Teams från Microsoft. Har ni Office 365 och är intresserade av att testa Teams, så kommer här några tips för att komma igång:

Skapa dina team och börja samarbeta med några enkla klick. Snabbt och lätt bjuder du in dina kollegor från din organisation och även externa (gäster) som du vill samarbeta med.

Microsoft Teams är ett nav för samarbete, där kontakter, innehåll och verktyg som teamet behöver kan samordnas för enklare kommunikation och bättre effektivitet. Varje Team har i sin tur olika kanaler eller samarbetsytor, som är bra för att hantera olika projekt som genomförs av respektive Team.

Följ de Teams och kanaler du är aktiv inom och som är aktuella. Vilka teams du följer hanteras under dina inställningar. Som ägare till ett Team kan du ställa in vilka rättigheter användarna ska ha, utöver det kan din Office 365 administratör begränsa rättigheter i Teams både på användarnivå och organisationsnivå.

I varje kanal finns även möjlighet att använda sig av olika flikar. Fliken Konversationer är där du chattar med medlemmarna och som default finns även fliken Filer, där kan du ladda upp aktuella filer som kan redigeras av Teammedlemmar direkt i Teams. Utöver detta kan du även lägga till andra flikar och verktyg som är användbara för Teamet eller projektet. Till exempel kan OneNote vara ett bra alternativ för anteckningar och Microsoft BI för rapporter kopplade till olika projekt och Teams.

Kika gärna på en av Microsofts introduktionsfilmer för Teams: här

Lycka till och ta gärna kontakt med oss för att veta mer om möjligheterna med Teams och Office 365!