Office Tipsar!

Office tipsar! - Så kommer du enkelt igång att jobba i Teams

office_tipsar.png

Fler och fler börjar använda Teams från Microsoft. Har ni Office 365 och är intresserade av att testa Teams, så kommer här några tips för att komma igång:

Skapa dina team och börja samarbeta med några enkla klick. Snabbt och lätt bjuder du in dina kollegor från din organisation och även externa (gäster) som du vill samarbeta med.

Microsoft Teams är ett nav för samarbete, där kontakter, innehåll och verktyg som teamet behöver kan samordnas för enklare kommunikation och bättre effektivitet. Varje Team har i sin tur olika kanaler eller samarbetsytor, som är bra för att hantera olika projekt som genomförs av respektive Team.

Följ de Teams och kanaler du är aktiv inom och som är aktuella. Vilka teams du följer hanteras under dina inställningar. Som ägare till ett Team kan du ställa in vilka rättigheter användarna ska ha, utöver det kan din Office 365 administratör begränsa rättigheter i Teams både på användarnivå och organisationsnivå.

I varje kanal finns även möjlighet att använda sig av olika flikar. Fliken Konversationer är där du chattar med medlemmarna och som default finns även fliken Filer, där kan du ladda upp aktuella filer som kan redigeras av Teammedlemmar direkt i Teams. Utöver detta kan du även lägga till andra flikar och verktyg som är användbara för Teamet eller projektet. Till exempel kan OneNote vara ett bra alternativ för anteckningar och Microsoft BI för rapporter kopplade till olika projekt och Teams.

Kika gärna på en av Microsofts introduktionsfilmer för Teams: här

Lycka till och ta gärna kontakt med oss för att veta mer om möjligheterna med Teams och Office 365!

Office tipsar! Jobbar du i Teams och har behov av att planera aktiviteter?

office_tipsar.png

Då finns en mycket smidig lösning. Har du Office 365 så ingår applikationen Planner licensen och det är bara att börja använda. Alla Office 365 användare i din organisation får automatiskt tillgång till denna applikation. Här kan du lägga upp aktiviteter, tilldela en eller flera personer som ansvariga, sätta slutdatum och följa upp status. För att få störst nytta av Planner kan den integreras med applikationen Teams. Det är bara att klicka på plus tecknet. Nu har du en ny flik i Teams där du kan hantera ärenden och aktiviteter.

flikar.jpg

Office tipsar - Öka säkerheten vid inloggning och autentisering

På de användarkonton där ni har krav på hög säkerhet, slå på multifaktorautentisering! Detta är en fri tjänst från Microsoft och lätt att konfigurera när man använder Office 365. Förstärk din vanliga inloggning - användarnamn och lösenord - med en verifieringskod till din mobiltelefon t.ex. Ett väldigt enkelt sätt att höja säkerheten markant.

office_tipsar.png