Artiklar

Ordning och reda med digitaliserade dokument

OKI tipsar om hur du kan lagra företagets dokument digitalt på ett enkelt sätt. Oftast har man redan en filstruktur där man lagrar dokument och fler och fler använder tjänster som Dropbox och Sharepoint. Molnet skapar mer transparens, och om man integrerar molnlösningen i sin skrivare adderar man ytterligare ett värde genom att få tillgång till den filstruktur som man redan byggt upp, direkt i displayen på skrivaren.  Läs mer och se en film här.

Jobba effektivt och säkert var du vill!

Idag vill vi kunna arbeta var som helst – på kontoret, hemma eller någon annanstans. Företag som vill få ut mesta möjliga av sin mobila personal frågar sig ofta följande:

  • Personalen arbetar allt mer utanför kontoret. Hur kan jag ge dem de verktyg de behöver för att arbeta effektivt?

  • Hur kan vi jobba effektivt på många olika enheter, till exempel stationära och bärbara datorer, surfplattor och telefoner?

  • Hur kan vi förbättra samarbetet mellan medarbetarna när de arbetar på olika platser?

  • Hur skyddar vi företagsinformation utanför kontoret?

Med våra lösningar som bygger på Microsofts produkter och teknik kan du ge medarbetarna möjlighet att arbeta effektivt var som helst och känna dig trygg i vetskapen om att dina data är skyddade. De får möjlighet att komma åt filerna de arbetar med var de än är och hålla kontakten med andra i teamet med en förstklassig mobil produktivitetslösning. Den ger dessutom det skydd och den kontroll som företaget behöver.

 

De verktyg du behöver:

  • Jobba på valfria enheter, Få samma välbekanta Office-upplevelse på alla enheter – Windows, iOS eller Android – med Office 365.

  • De senaste filerna finns alltid till hands, var du än är; Planera in möten i Office 365 och träffas i realtid via videokonferenser online med Skype for Business.

  • Redigera dokument i teamet i realtid; Arbeta tillsammans och granska dokument med hjälp av Office Online i en webbläsare eller med Office-skrivbordsappar.

  • Dela data och insikter; Håll reda på vad som händer via enhetliga, interaktiva instrumentpaneler och rapporter med Power BI på mobila enheter.

  • Håll kontakten med ditt team; Skapa privata grupper med hjälp av Yammer så att ni kan hålla kontakten och fatta snabbare och mer underbyggda beslut.

  • Skydda och kontrollera alla datorer, mobila enheter och appar; Få kontroll över företagets enheter och personalens egna enheter med verktyg som är inbyggda i Office 365, Windows 10 och Enterprise Mobility Suite (EMS).

  • Skydda dina företagsdata var de än är; Använd regler för kryptering och rättighetshantering för företagsdata och förhindra obehörig åtkomst och användning genom Enterprise Mobility Suite (EMS) och Enterprise Data Protection i Windows 10.

 

Och kontakta gärna oss om du vill veta mer.

Thomas Jakobsson, Office Sverige AB

 

 

Smidig som en telefon – Med prestanda som en dator!

tåg_mobil.jpg

Den mobila trenden är fortsatt stark. Man vill kunna plocka med sig jobbet vart man går, utan att behöva släpa på en dator. Utan att tänka på säkerheten – och alla program och applikationer ska bara fungera.

Med basen i den analysen utvecklades HP Elite x3. Som alltså till det yttre ser ut och känns som en smartphone, men på insidan har samma kapacitet och prestanda som en dator. Via smarta dockningslösningar kopplar användaren upp den mot en skärm vid de tillfällen som kräver det.

– Den primära användaren är någon som inte är på sin arbetsplats hela dagen, utan kanske snarare tillbringar majoriteten av sin tid ute. Som behöver en enhet som fungerar att göra presentationer från och anteckningar på. Och som på kontoret eller hemma, dockar upp mot en läsplatta eller dator för att skriva de tyngre grejerna, säger Jenny Gustavsson, produkt- och affärschef för mobila lösningar på HP.

Som operativsystem har HP valt Windows 10 Mobile, något som kanske kan kännas ovant i en telefon till att börja med.

– De allra flesta av våra kunder jobbar i Windows-miljöer på kontoret och en Android- eller iOS-lösning i telefonerna. Men det finns ju egentligen ingen anledning till att ha det så, mer än gammal vana. Eftersom de allra flesta användare känner igen i sig i Windows-miljön kommer det bara att dröja ett par dagar innan man vant sig vid det i telefonen också, säger Jenny Gustavsson.

HP Elite x3 har bra batteritid och en 2,15 GHz-processor. Det finns också en virtuell lösning som gör att även de applikationer som inte stöds av Windows Mobile går att använda.  x3 är tåligare än en vanlig smartphone och säkerheten är likt en laptop med bland annat biometrisk inloggning och möjligheter till kryptering.

Kostnadseffektiv enhet

Säkrare användning, ökad mobilitet och högre produktivitet är några av argumenten för att byta till HP Elite x3. Men Jenny Gustavsson är övertygad om att också de ekonomiska incitamenten kommer att väga tungt för många företagskunder.

– Hela tanken med x3 är ju att man ska kunna minska antalet enheter som varje medarbetare behöver. Många företag kan spara stora pengar, inte minst eftersom det går att ha dubbla SIM-kort så att x3 fungerar även för privat användning, säger Jenny Gustavsson.

Mer Information kan du läsa här.

Ta bättre beslut med BI verktyg från Microsoft!

Nya lösningar ger möjlighet att skapa egna Business Intelligence verktyg, även för småföretagare. Vad skulle det betyda för ditt företag om alla i verksamheten kunde fatta mer träffsäkra beslut genom att enkelt kunna visualisera rätt information och nyckeltal som påverkar er affär?

De flesta möten, kundinteraktioner och affärsbeslut involverar på ett eller annat sätt digital information idag, oavsett om det kommer från externa källor, affärssystem, CRM- eller logistiklösningar eller kanske till och med en maskin.

Utmaningen är att datamängderna ökar med en enorm hastighet samtidigt som behovet att analysera och visualisera informationen på ett enkelt sätt har ökat. Nedan ser vi ett exempel på hur man har visualiserat en analys av en kampanj med Power BI. Detta gör det enkelt för beslutsfattaren att se resultat, trender och nyckeltal på ett tilltalande sätt som gör beslutsfattningen enklare.

Exempel på en kontrollpanel i Power BI

Exempel på en kontrollpanel i Power BI

Vi har lättare att ta till oss grafiskt visuell information jämfört med siffror i en tabell eller text. Vi ser att samtliga roller i en organisation idag, inte bara ledningen är beslutsfattare med datadrivna beslut. Power BI ger alla beslutsfattare ett verktyg för att enkelt visualisera data, oavsett roll och samband.

Med Power BI ansluter ni er enkelt till olika typer av datakällor både internt och externt. Dessa datakällor använder ni sedan för att skapa rapporter och visualiseringar. Slutligen sätter du ihop en kontrollpanel med de visualiseringar med tal och nyckeltal från olika rapporter som är viktiga för just dig, gruppen eller en specifik situation. Dessa kan man enkelt dela med gruppen, organisationen eller publicera externt på en webbplats. Du kan självklart även komma åt dina rapporter och kontrollpaneler från alla vanliga mobila enheterna via appar eller webbläsare.

Så här kommer du igång!
Det är enkelt att komma igång och det finns proffsig hjälp att få på vägen. För att bekanta er med Power BI och även registrera er för en gratis utvärderingsversion går ni in på www.powerbi.com.

Office kan stötta och visar PowerBI på de seminarier som genomförs om den digitala småföretagaren. Office kommer jobba med PowerBI via sin Office 365 miljö och löpande utvärdera vilka beslutsprocesser för företagare som kan förbättras med hjälp av den här typen av verktyg tillsammans med Microsoft.

 

Tommy Flink                               
Produktansvarig PowerBI Microsoft         

Den digitala småföretagaren

Digitalisering är ett modeord som används mycket i media i dag men vad betyder det egentligen och hur påverkar detta småföretagaren?

Utvecklingen står inte stilla, så mycket vet vi, men det går även snabbare och snabbare. Att verkställa idéer, utveckla nya lösningar och få ut dem på marknaden går idag mycket snabbare än för några år sedan. Detta även utan att man egentligen behöver göra kapitalinvesteringar. Du kan vakna med en fantastisk Idé, skissa på lösningen på förmiddagen, bygga på eftermiddagen och testköra på kvällen.

I en digital värld med ett globalt internet som bärare kan man enkelt nå en världsmarknad på mycket kort tid, titta bara på nya typer av lösningar som Uber och AirBnB, dessa existerade inte för ett par år sedan och är idag stora konkurrenter till hotellkedjor och taxinäringen i många länder.

Att digitalisera manuella lösningar och processer ser vi som viktigt ur flera perspektiv, dels att konkurrera på marknaden på ett effektivt sätt, sedan finns det fantastiska möjligheter att affärsutveckla och skapa helt nya affärsområden. Sist men inte minst så blir man en attraktiv arbetsgivare. Ungdomar som kommer ut på arbetsmarknaden idag har en stor datorvana helt andra behov där arbetet är något man utför, inte åker till, oavsett var i världen man är, på vilken enhet som helst och när som helst på dygnet.

 

Kring digitalisering ser vi fyra stora trender idag som påverkar och skapar stora möjligheter.

Molnet
Tjänster som finns i molnlösningar oavsett om det är färdiga lösningar som Office365, infrastruktur- och utvecklingsplattform som t ex Azure är själva grundbulten till framtidens verksamheter. I dag kan du enkelt komma igång med lösningar på ett par minuter eller skapa en hel infrastruktur på ett par timmar. Läs mer på www.azure.com

Social Media och förändrat köpbeteende
Vi ser att mycket av köpbesluten idag fattas via sökningar och i sociala medier där man frågar sitt sociala nätverk eller söker efter information och rekommendationer via sökmotorer innan man går till affären eller en webbshop och genomför köpet. Vi ser även att ökad konkurrens ställer högre krav på företagen idag med att kunna samarbeta både internt samt med kunder och partner för att genomföra projekt, dela och hantera dokument och information. Detta kräver nya typer av samarbetsplattformar samt interaktion med sociala media.

Visualisera din information
Vi översvämmas bokstavligen av data och tillväxten är enorm. Nya typer av datakällor som t ex väderinformation, uppkopplade enheter av olika slag (Internet of Things), sociala medier tillsammans med traditionella källor som CRM-och affärssystem öppnar upp stora möjligheter för företag. Applikationer för att samla, hantera, analysera och visualisera data har utvecklats enormt den senaste tiden. Som ett exempel vi se Microsofts senaste lösning för beslutsstöd, Power BI där man effektivt kan analysera och visualisera data från olika datakällor för ett kunna fatta effektivare beslut. Läs mer på www.powerbi.com.

Mobilitet
Mobilen är idag den enhet som vi primärt använder för att kommunicera, interagera och söka information. Vi ser två saker att beakta som är viktiga för företagen:

  1. Finns man inte här så är man inte relevant för en stor grupp av gruppen användare. Att utveckla appar för olika plattformar eller responsiva webbapplikationer för att interagera med kunder och partner.

  2. Hur hanterar företag en flora med både Apple-, Android- och Windowsbaserade telefoner med tanke på identiteter, administration och säkerhet.

 

Så vad innebär detta för för företagaren?
Avslutningsvis vill jag poängtera några saker som jag tycker är viktiga för småföretagen att ha med i tankarna.

Konstant förändring – Innebär en outtömlig källa till nya affärsmöjligheter hos era kunder. Idag behöver man inte göra stora investeringar i infrastruktur, affärssystem eller andra lösningar. Med molntjänster betalar man för det man konsumerar och kan växa eller minska efter behov.

Tillgång till verktyg – tillgången till verktyg för att skapa egna lösningar för företaget eller till dina kunder är mycket lätt idag. Det går snabbt att sätta upp och testa, lika lätt är det att avsluta ett projekt om det skulle visa sig inte fungera.

Börja smått och ta hjälp – Titta på ett område eller process och börja där. Office är en partner som kan hjälpa er att digitalisera er verksamhet oavsett om det är ett litet projekt eller en större omställning.


Tommy Flink
Microsoft